THE KILLER
David Fincherin The Killer seuraa nimetöntä salamurhaajaa (Michael Fassbender), kun hän ryhtyy kansainväliseen kostoon tappokeikan mentyä pieleen.
David Fincher ei esittelyjä kaipaa kun puhutaan intensiivisestä elokuvantekemisestä. Hän täydellisti sarjamurhaajagenren alkaen Se7enista. Maailman pahuus ei ole ennen ollut yhtä käsinkosketeltavaa. Seuraava askel oli Zodiac mikä osoitti että murhaajalle voi menettää elämänsä pakkomielteen ottaessa vallan. Murhaajan henkilöllisyys ei ole pääasia vaan mitä he kokevat. The Girl With The Dragon Tattoo näytti sen että vuosikymmenen takaisista naisuhreista ei välitetä. Gone Girl kertoi julkisuuden ja avioliiton huonoista puolista Brian De Palman femme fatale tyyliin. Mindhunter sarja kertoi serial killer study originsista ja näytti kuinka dialogi on peliä.
The Killer on Fincherin ja toisen yhtä intensiivisen Michael Fassbenderin ensimmäinen yhteistyö. Se7enin Andrew Kevin Walker on käsikirjoittanut tämän ranskalaisen sarjakuvan pohjalta ja tie oli pitkä. Paramount ei ottanut projektia vastaan ’07 ja nyt kun Netflix on Fincherin uusi koti Mindhunterin ja Mankin jälkeen, The Killer on selkeää jatkoa.
Tämä on jälleen yksi hieno leima ohjaajan ansioituneeseen filmografiaan. Edellinen elokuva Mank oli tehty enemmän intohimolla Citizen Kanea ja isänsä muistoa kohtaan mutta tämä on paluu juurille. Jälleen opimme jotain uutta tappajan mielenmaisemasta. Sanojensa mukaan tämä olisi hänen versionsa James Bondista. Ainakin työn osalta. Vertauskuvat Hitman-peliin ovat olleet esillä ja hurraa sille mutta allekirjoittanut ei voi kommentoida kun en ole pelannut. Michael Fassbender on nappivalinta tähän osaan. Jos projektiin haluaa uskottavuutta, hän on saatavilla. Jos mietin elokuvia Shame ja 12 Years A Slave, ajattelen häntä ensimmäisenä. Hahmo joka miettii monologilla tasan tarkkaan, mitä pitää tapahtua, on hänen aluettaan. Kun epäonnistuminen tapahtuu, sitä ei mieti “Olipa moka” vaan “Keskittyminen ja ajoitus on kaikessa”. Kun järjestys muuttuu kaaokseksi, palkkamurhaaja yrittää hallita kaaosta ja muuttaa sen takaisin järjestykseksi poistamalla esteet.
Elokuva on jaettu kappaleiksi ja siihen miten olemme tappajan kanssa samalla matkalla. Opimme aina vähän uutta miten hän ajattelee kuin kone. Jos empatialle on tilaa, se tulee harvoille ja valituille. Jos kyse on kohteesta, henkiinjäämisessä pitää olla järkeä. Kun Fincher ajattelee kylmää maailmaa, jotain lämmintä pitää löytyä. Fassbender ilmaisee silmillään niin paljon ja silti niin vähäeleisesti. Päähenkilömme on naimisissa työnsä kanssa ja tilaa löytyy myös järkevälle tunteelle.
Tämä maailma on kylmän kliininen ja Fincher antaa kameransa seurata hahmon liikkeen mukana ja tekee alusta pulssia nostattavan. Hänen edelliset yhteistyökumppaninsa, kuvaaja Erik Messerschmidt, leikkaaja Kirk Baxter ja säveltäjät Trent Reznor ja Atticus Ross ovat mahdollistaneet tämän. Luvassa oli joukko erilaisia jaksoja missä työ on työtä ja ennalta-arvaamaton asetelma näkyy. Tässä on myös tappeluosio minkä Fincher olisi varmaan istuttanut omaan Bond leffaansa jos sellaiset fanitoiveet olisivat toteutuneet. Elokuva on erilainen myös siinä että päähenkilö on lähes mykkä ja voiceover hoitaa tarpeellisen tiedon. Se ei ole mitään Blade Runnerin jäykkää selostusta vaan mielenmaisemaa ja muistutusta ohjenuorista.
Fassbenderin lisäksi näkee joukon cameoita joista Tilda Swinton asiaa ajavana naisena varastaa hetkiä. Ihmisiä saattaa jakaa päätös. Tämä ei lopu tyypillisesti kaikkien aikojen build upin jälkeen. Jos on pysynyt Fassbenderin mukana, ohjenuora on tärkeässä asemassa ja mitään ei tehdä hätiköidysti. Se ei ole paras loppu katsoen mihin ollaan menossa mutta edukseen erilainen. Joskus on hyvä vetää matto alta ja se ei riko tarinasta mitään. Jännityksellä odotamme myös mihin Fincher työntää nokkansa seuraavaksi. Toisin kuin monet muut mitkä eivät nähneet päivän valoa, Netflix sallisi hänen tehdä mitä haluaa. Jos Netflix laajentaa bisnestään ja projekti sallii, saatamme nähdä seuraavan Fincherin elokuvateattereissa. The Killer on niin nätti että sinne se olisi kuulunut.
⭐⭐⭐⭐½