Blogit

INSIDE

HALLOWEEN SPECIAL #7

INSIDE

Sen huomaa että eurooppalaisilla elokuvantekijöillä on oma ajatusmaailmansa kuin amerikkalaisilla. Muistan kun Renny Harlin sanoi “Euroopassa se on taiteellinen visio. Yhdysvalloissa se on bisnestä”. Kauhugenren murroksessa on näkynyt muutoksia viimeisen 20 vuoden aikana ja sillä on mitä todennäköisimmin tekemistä French New Wave Horrorin kanssa.

Ranskalainen body horror elokuva Inside mainitaan usein samassa yhteydessä kuin Martyrs mikä ilmestyi samoihin aikoihin. Tämä ei ollut yhtä suuri menestys mutta sekin oli niitä mikä mainitaan siinä että “Katsokaa! Mitä te odotatte?”

Inside tarkoittaa nimensä kannalta sekä home invasionia että raskaana olevaa protagonistia. Päähenkilöitä ovat edellä mainittu Sarah joka vetää viimeisiään ollessaan raskaana juuri laskettuun aikaan, itse naispuolinen murtovaras joka saa hienon esittelyn pysytellessään visusti varjoissa. Itse syntymätön vauva on kolmas päähenkilö joka näytetään kohdussa aina vähän väliä. Ne olivat osioita mihin en ollut täysin tyytyväinen huonojen digitaalitehosteiden takia. Mutta kun matkassa on mukana, sitten myös on vauvan mukana. Jos tietää home invasion genren, tämä käy läpi ahtaat ja suljetut paikat missä vietetään aikansa. Amerikkalaisissa elokuvissa paine kohdistuu siihen kuinka päästä ulos. Tässä on samat merkit mutta nyt paine kohdistuu pääasiassa siihen miten synnytys etenee. Kun lapsivesi tulee ja supistukset turruttaa kivun, olemme matkassa mukana. Sitä tuntee itse olevansa jumissa kylpyhuoneessa. Kipu on tässä yhtä sama asia kuin synnytysoperaatio. Sarah käy läpi kaiken mahdollisen niin ulkoisesti kuin sisäisesti. Hän kärsii onnettomuuden jälkeisestä masennuksesta. Lapsi alkaa tuntua vieraalta jolloin kipu on osa henkilökohtaista helvettiä ja vastassa on tämä murtautuja joka on Sarah’n kääntöpuoli. Se käy myös läpi kysymyksiä äitiydestä ansaitseeko Sarah lasta ja onko murtautujalla niinkään huonot aikomukset. Elokuvassa on eräs murha mikä on sydäntäsärkevä mutta silti tärkeä osa Sarah’n muodonmuutosta naiseuteen ja äitiyteen.

Inside on slasher mutta paremmasta päästä koska se menee ihon alle sukellettuaan päähenkilöidensä psyykeeseen. Genrenimikkeen ei silti pidä aina antaa häiritä. Slasher asettaa tietyt odotukset jotta nappuloita liikutettaisi tiettyyn pisteeseen ja teurastus voi alkaa. Piste on nyt yksi sijainti tai kaksi jos ahdas kylpyhuone lasketaan. Ahtaammat paikat antavat enemmän jännitettävää muiden puolesta etenkään kun ei tiedetä mitä kylppäriin pääsyyn vaaditaan. Asuntoon ilmestyy ihmisiä aina vähän väliä. Suurin osa ihan ansaitusti, osa oli niitä joita en kaivannut. He olivat niitä joita kaivattiin body countin nostoon.

Loppu huipentuu sellaiseen paikkaan mihin totesin “Nyt olen nähnyt kaiken.” Tämä on äärimmäisen verinen elokuva. Kun ollaan slasherien ääressä, tiettyyn kaavaan tottuu mutta kaikki teemat huipentuvat ja lopputulos on kaikkea muuta. Tämän lopun veri peittää ruudun kuin Argenton töissä ja tekee siitä jotain persoonallista. Viimeisessä kuvassa on myös jotain unenomaista melkeinpä abstraktia kuvastoa. Insiden pääosassa on aikalailla koti, kipu ja nämä kaksi hienoa naispääosasuoritusta. Jos on raskaana tai tietää sen tunteen, kääntykää poispäin. Kauhun ystävät, tervetuloa…

⭐⭐⭐⭐+

Olli-Pekka Mäkelä

Arvioita pääasiassa elokuvateatterien tai striimauksen uusimmista sisällöistä

Aiheeseen liittyvää

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button