BODIES BODIES BODIES
Koska A24 on nyt pinnalla ja he tunnistavat kykyjä erikoislaatuisten projektien kautta niin he tarttuvat kauhuelokuviin mitä ei aina tehdä ja sitten tuloksena on joitain sellaisia kuin Ari Asterin Hereditary tai tänä vuonna tulleet X ja Pearl mitkä muodostavat oman franchisen.
Nyt on vuorossa Bodies Bodies Bodies mikä on Gen Z nuorten asuttama slasher ja eräänlainen whodunit/ Agatha Christie mysteeri samalla kun se satirisoi kohdeyleisöään. Joukko varakkaita parikymppisiä päättää pitää keskellä ei mitään sijaitsevassa jättikartanossa myrskybileet. Yhteistä heillä on se että kaikilla on jotain hampaiden välissä. He pelaavat mysteeripeliä Bodies Bodies Bodies missä yksi leikkii tappajaa ja muut yrittävät arvata kuka murhaaja on. Vieraat alkavat kuitenkin kuolla oikeasti ja jos se ei ollut tarpeeksi, sähköt katkeavat…
Mitä enemmän etäännyn lopusta, sitä paremmalta se tuntuu. Tällaisille ratkaisuille on vihaajansa ja itsekin inhoan sellaisia mitkä ovat halpoja. Vaikken nyt vertaa mihinkään tiettyyn leffaan, sellaiset mitkä ovat yllättäviä vain ollakseen yllättäviä, tekevät vain hallaa kaikelle edelliselle. Kyse on painolastista. Kunnon murhamysteerissä on tarpeeksi vinkkejä siihen että näin voi tapahtua ja palaset loksahtavat paikoilleen. Halvassa ratkaisussa mietitään mitä ei olla tehty aiemmin ja kaikki on turhaa jolloin miettii miksi tähän uhrattiin aikaa. Se on taakka aina kun halutaan erilainen loppu mutta tässä vinkit ovat koko ajan läsnä, hahmot alustetaan ja loppu ei ole halpa. Tiedän sen siitä koska nauroin ja se osuu tyylilajiin. Kun leffa loppuu, sillä on seurauksensa ja salista lähtee kuin olisi oppinut jotain. Jos sitä inhoaa, se ei vaan osunut maaliin omasta mielestään.
Elokuva kierrättää osansa monista nykykielistä kuten lol, triggered, toxic tai gaslighting. Hahmot ovat somesukupolvea ja se on selvää jo alusta saakka kun kännykän räplääminen koristaa osansa alkuteksteistä. He ovat pinnallisia ja kieroja mutta se on osa tätä hauskaa puolta. Vaikkeivät kaikki nykysukupolvesta puhu tällä tavalla ja normaalissa slasherissa oltaisi hyvin standardeja ja suoraviivaisia niin tässä kieltä käytetään intohimolla. Ihan kuin sitä oltaisi opiskeltu ja ymmärretään sen hassun puolen päälle. Ohjaaja Halina Reijn ei edes kuulu ikänsä puolesta nykysukupolveen. Koska loppu on mitä on, sitä voikin miettiä mitä Gen Z nuoret pohtivat tästä leffasta. Jonkinlainen peiliin katsomisen paikka tässä näkyy. Elokuvan väkevämpiä kohtauksia ei ole itse murhat vaan iso riita puolessa välissä missä kaikki räjäytetään henkilöiden kasvoille keitä he ovat henkilöinä ja miksi he päätyivät tähän tilanteeseen. Vaikka murhamysteeri on paikoillaan, koko skenaario on loppupeleissä kuin metafora tämän sukupolven hysterialle ja manialle. He ovat rikkaita nuoria mutta sitäkin epävarmempia. He naamioivat huonon itsetuntonsa tunteiden taakse ja reitti voi olla vain alaspäin.
Koska whodunit elokuvat ovat täynnä isoja nimiä niin monille Pete Davidson ja Lee Pace houkuttelevat joitain katsojia penkeille. Tällaiset nimet tällaisessa elokuvassa ovat joko ensimmäisiä uhreja, tulevia uhreja tai syyllisiä koska kuuluisin nimi asettaa jotain odottamatonta. Elokuva leikkii näillä asetelmilla parhaaksi näkemällään tavalla mikä on riemukasta mutta joku iso nimi kulkee myös katsojan silminä ja se on Oscar ehdokas Maria Bakalova joka osoittaa että Borat 2 ei jäänyt pelkäksi tähdenlennoksi. Toivottavasti hänestä kuullaan vielä tämän jälkeen hahmon viattomien silmien loistaessa. Rachel Sennott varastaa myös kohtauksia Alicena joka myötäilee joka suuntaan. Kenestäkään ei ole mitään erityisen huonoa sanottavaa.
Jos jostain valitan (sitä lukuunottamatta että joko näistä nuorista tykkää tai ei) niin en olisi paniikkihetkeen tarvinnut 360 asteen kamerakäännöstä. Jotkut vitsit laskeutuvat kunnolla ja jotkut eivät. Parhaimmat vitsit tulevat vikan tunnin aikana mitä enemmän tajuaa payoffien päälle. Satiiri se on vaikkakin osa katsojista odottaa varmasti enemmän slasheria. Ottakaa selvää ja nauttikaa siitä. Tämä on ollut hyvä vuosi erilaisille kauhuille…
⭐⭐⭐⭐ /5