Blogit

  • A History of Violence (2005)

     Mitä saadaan kun yhdistää body horror-ohjaaja Cronenbergin ja DC:n aikuisille suunnatun sarjakuvan… no ei sitä mitä ekana tulisi mieleen, mutta oikein mainion jännitys draaman kylläkin. A History of violence perustuu  John Wagnerin sarjakuvaromaaniin Väkivaltainen tausta. David Cronenberg on vaihtanut tyyliään sitten 80-luvun räväkämpien elokuvien ja muuntaa sarjakuvan tuhanteen kertaan aiemmin kerrotun tarinan vielä kerran yllättäväksi ja erilaiseksi, kuin mitä aiemmin on nähty. Olen ollut aina fani sekä Cronenbergille ja DC:n sarjakuville. Jostain kumman syystä näin elokuvan nyt ensimmäistä kertaa ja uskon, että jos olisin nähnyt sen tuoreeltaan vuonna 2005, olisi se ollut todella v

  • Natural Born Killers – Syntyneet tappajiksi (1994)

     Teininä 90-luvulla diggailin paljon hieman vinksahtaneista elokuvista, kuten Puuta Heinää Ja Muutama Vesiperä, U-käännös helvettiin, Pelkoa Ja Inhoa Las Vegasissa ja Rodriguezin leffat yms. (tiedätte varmaan). Yksi näistä suosikeistani oli Oliver Stonen vuonna 1994 ohjaama loistava Syntyneet tappajiksi (engl. Natural Born Killers). Tätä leffaa katselin useasti sen häiriintyneen, mutta kiehtovan tunnelman takia. Tähän kieroon maailmaan oli jotenkin jännittävää, mutta viihdyttävää uppoutua. Viime katselukerrasta on aikaa kohta 10-vuotta, mutta koska elokuvan huippuhetket olivat hyvin muistissa, niin uusi katselukerta hieman venähti. No nyt otin vihdoin härkää sarvista ja loikkasin suoraan pah

  • U Turn – U-käännös helvettiin (1997)

    Teininä 90-luvulla diggailin paljon hieman vinksahtaneista elokuvista, kuten Puuta Heinää Ja Muutama Vesiperä, Natural Born Killers, Pelkoa Ja Inhoa Las Vegasissa ja Rodriguezin leffat yms. (tiedätte varmaan). Yksi näistä suosikeistani oli Oliver Stonen vuonna 1997 ohjaama loistava U Turn – U-käännös helvettiin. Tätä leffaa katselin useasti sen häiriintyneen, mutta hauskan tunnelman takia. Tähän kieroon maailmaan oli jotenkin jännittävää, mutta viihdyttävää uppoutua. Viime katselukerrasta on aikaa kohta 10-vuotta, mutta koska elokuvan huippuhetket ovat hyvin muistissa, niin uusi katselukerta hieman venähti. No nyt otin härkää taas sarvista ja tein rohkean uukkarin suoraan kuumimpaan he

  • Black Rain – Musta Sade (1989)

     Mielestäni Ridley Scottin paras elokuva on vuoden 1982 Blade Runner. Hieman Blade Runnerin tunnelmissa kulkee myös hänen hieman unohdettu noir-henkinen poliisithrilleri Black Rain – Musta Sade (1989). Vaikkakin kyseessä ei ole läheskään niin syvällinen, tai tyylikäs elokuva, on Black Rain tavallista tasokkaampi 80-luvun kyttäleffa. Parasta leffassa on Japanilainen neonvalojen täyttämä miljöö, joka on ollut aikanaan hyvinkin eksoottinen, futuristinen ja näyttää hyvältä vielä tänäkin päivänä. Mutta miltä leffa muuten näyttäytyy nykypäivänä katseltuna… Black Rain – Musta Sade (1989) Michael Douglas on Nick Conklin, paatunut kyttä, joka ei kaihda varastaa likaisia rahoja työke

  • Teen Titans Go! (TV series, 2013)

     Välillä tulee viaplaysta katseltua hulvatonta DC:n animaatiosarjaa Teen Titans Go! Sarja kertoo DC:n jämäsankariryhmästä Teen Titans, joka on lähes sama porukka, kuin aikuisille suunnatussa Titans-sarjassa cyborgia lukuunottamatta. Tämä sarja ei ole millään tavalla vakavissaan tehty kuten liveaction ja edustaakin enempi kreisiä parodiaa koko dc:n maailmasta. Lähimpinä vertauskuvina tulee Ren ja Stimpy, Paavo pesusieni, tai Oggy ja torakat. Myös Family guy kiltimmässä muodossa vilahtaa mielessä. Sarjassa tehdään pilaa niin DC:n kuin marvelinkin epäkohdista, yleisesti populäärikulttuurista ja välillä mennään todella psykedeelisissä maailmoissa. Esimerkiksi yhdessä jaksossa muu ryhmä nöyryyttä

  • Kaikki Synnit (ensimmäinen kausi, 2019)

    Katselin Yle areenasta loistavan suomalaisen rikossarjan Kaikki Synnit (2019). Sarjan aiheena oleva pohjanmaalainen lestadiolaisyhteisö oli mielenkiintoinen, koska sen toiminnasta ei yleensä ole paljoa ulkopuoliselle kerrottu. Varsinkaan näistä nurjista puolista. Sarja paneutuukin aiheeseen rohkeasti. Myös muita mielenkiintoisia aiheita on mukana, kuten ulkomaalaistaustaisen pizzerian pyörittämisen vaikeus ja  nuorisoa keräävä anarkistikultti. Sarja tuntuu aiheissaan hyvin realistiselta, uskottavalta ja mahdolliselta. Päänäyttelijöiden kemia toimii loistavasti ja he tekevät mainiot roolit. Myös muut sivuosien näyttelijät suoriutuvat mainiosti. Sarjan ensimmäinen kausi pitää otteessaan loppuu

  • Jurassic Park 3 (2001)

      Ajattelin katsoa Jurassic Park kolmosen extemporee lauantai päivän ratoksi, kun kaverikin tuli kylään ja jostain syystä tämä osa jäi viime Jurassic Park maratonista väliin, jolloin katsoin vain osat 1,2,4 ja 5. Viimeksi olen nähnyt tämän kokonaan elokuvateatterissa vuonna 2001 ja sen jälkeen vain pätkiä televisiosta, mutta muistikuvat olivat kumminkin, että kyseessä on viihdyttävä pätkä. Paljonhan tätä on viimevuosina parjattu, ja siihen on syynsä, mutta ei tämä aivan katselukelvoton ole. Joten tutkitaanpas hieman miltä elokuva näyttäytyy tänäpäivänä. Jurassic Park 3 (2001) Tohtori Alan Grant (Sam Neill) huijataan vielä kerran erikoisryhmän kanssa dinosaurussaarelle, koska Kirbyjen poika o

  • Ex Machina (2015)

     Löysin kännykästäni google assistant-tekoälysovelluksen ja siitä mieleeni juolahti katsoa viimeinkin monta vuotta katselulistalla ollut Ex Machina, tai ex_machina, kuten kannessa lukee. Kuvien perusteella teos vaikutti juuri minun elokuvaltani, koska olen jo lapsesta asti ollut kiinnostunut kaikista android ja kyborgi-leffoista. Samoin tekoälyn nopea kehitys nykyaikana alkaa olla hieman pelottavaa. En tiennyt elokuvasta paljoa ennen katselua ja elokuva olikin täysin erilainen lopulta, mutta silti todella piristävällä tavalla. Elokuvan on ohjannut Alex Garland, joka on myös ohjannut mainion Annihilationin. Hän on ollut käsikirjoittajana mm. näihin suosikkielokuviini Dredd, 28 päivää myöhemmi

  • Nirvana (1997)

    Kaikille, jotka ovat lukeneet kirjoituksiani on tullut varmasti selväksi, että Christopher Lambert oli yksi minun 90-luvun suosikki (B)näyttelijöistä. Ja myöskin se fakta, että olen suuri fani tieteisfiktion alagenrellä cyberpunkille, ei tässä vaiheessa varmaan tule enää yllätyksenä. Siksi siis yksi elokuva oli todella kova yhdistelmä edellä mainittuja suosikkeja ja sen takia se pyöri videonauhurissa useita kertoja 90-luvun lopulla. Varsinkin tuohon aikaan se oli todella katsottu, koska cyberpunk-elokuvia oli vain muutama markkinoilla. Elettiin aikaa ennen Matrixia ja isoimmat ysärin teokset olivat Johnny Mnemonic ja Strange Days, unohtamatta tietenkään aikaisemmin tullutta kasarin mestarite

  • Babylon A.D. (Extended Cut, 2008)

    Babylon A.D. kuuluu niihin unohdettuihin tieteiselokuviin, joita ei pidetä edes kovin hyvänä yleisesti. Silti olen katsonut sen 12 vuoden olemassaolon aikana muutaman kerran. Jokin siinä on aina kiehtonut. Varsinkin 12-vuotta nuorenpana elokuva oli kiinnostava. Pitch Black oli esitellyt Vin Dieselin mainiona scifi-antisankarina ja Babylon A.D:n maailma muistutti etäisesti lemppariani Blade Runenneria. Ehkä se on se hieno maailma, tai se hukattu potentiaali. On mukava pähkäillä pitkin elokuvaa, että kuinka pienillä muutoksilla siitä saisi mainion pläjäyksen. Itseasiassa leffan alkupuolisko onkin vallan viihdyttävä ja vasta leffan loppuosa lässähtää. Viime katselu kerrasta on aikaa, mutta kun

  • Jojo Rabbit (2019)

     Taika Waititin ohjaama Thor: Ragnärok oli mielestäni 5 tähden komedia ja loistava parodia edustamastaan supersankarigenrestä. Miehen toinen Hunt for the Wilderpeople on myös mainio elokuva ja erittäin sympaattinen sellainen. Siksi odotukset olivat kohtuu korkealla uusimman Waititi-leffan kohdalla. Jojo Rabbit (2019) Jojo on 10-vuotias Hitler-Jugendin jäsen, jonka mielikuvitus kaverina toimii itse Adolf Hitler. Elämä ei ole helppoa toisen maailmansodan loppupuolella natsisaksassa. Isä on ties missä ja Jojo asuu äitinsä kanssa. Yhtenä päivänä hän löytää juutalaistytön piileksimästä heidän asuntonsa seinänvälissä… Jojo Rabbit edustaa huonoa makua ja mustaa huumoria parhaimmillaan. Se on

  • Batman: Gotham knight (2008)

      Ennen kuin DC animated universe sai alkunsa, DC julkaisi muutamia animaatioelokuvia eri tekijöillä ja tyyleillä. Yksi alkupään julkaisuista oli vuonna 2008 suoraan dvd:lle julkaistu Batman: Gotham knight. Kyseessä on episodielokuva ja se koostuu kuudesta anime-lyhytelokuvasta. Elokuva tehtiin promoamaan vuoden 2008 The Dark Knight-elokuvaa ja lyhärit sijoittuvatkin Batman Beginsin ja The Dark Knightin välimaastoon, vaikka oikeasti ne liittyvät Nolanin elokuviin melko löyhästi. Samanlaista konseptia käytettiin aiemmin Matrix elokuvissa Animatrixin muodossa ja Riddick elokuvissa Chronicles of Riddick: Dark Furyn muodossa. Kaikkia näitä yhdistää japanilaiset tekijät ja animetyyli. Myös Animat

  • Conan The Barbarian (2011)

     Katselin nyt neljännen kerran vuoden 2011 tulkinnan Conan Barbaarista. Elokuvahan on ilmeisesti aika huonona pidetty ja jossain piireissä jopa vihattu, varsinkin ihmisten keskuudessa, joille vuoden 1982 Conan Barbaari elokuva on pyhä. Ja ymmärrän toki sen. Itse olen aina pitänyt elokuvaa viihdyttävänä seikkailupakettina ja ajattelin hieman kirjoittaa ajatuksia siitä, että miltä se näyttää omaan silmään nyt kohta 10-vuotta julkaisemisen jälkeen… Conan The Barbarian (2011) (Luetaan Morgan Freemanin äänellä, koska hän on myös elokuvan kertojaääni): Khalar Zym etsii maagisen luisen kypärän palasia läpi Hyboriaalisen ajan. Hän murhaa Conanin isän ja samalla tuhoaa koko kylän, löytääkseen v

  • Red Sonja (1985)

     Nykyään on enemmän sääntö kuin poikkeus, että toiminta-, fantasia- tai scifileffan sankarina toimii nainen ja kunnon miehiset miessankarit ovat muinaisaikojen muistoja. Mutta näin ei ollut 80-luvulla ja olikin poikkeuksellista nähdä Red Sonjan kaltainen girl power-elokuva tuona aikana. Varmistaakseen, että leffaa kävisi edes joku muinaissovinisti katsomassa, oli leffaan palkattu mukaan miesten mies Arnold Schwarzenegger. Tämä johti siihen, että leffaa markkinoitiin enempikin Arska-leffana ja suuren suosion saaneiden Conan-leffojen jatkona, kuin pelkkänä Brigitte Nielsen-elokuvana. Vaikka Red Sonja kuuluukin samaan universumiin Conan Barbaarin kanssa ja tämä on selkeä Conan spinoff-elokuva,

  • Last Man Standing (1996)

     90-luvulla ennen ensimmäisen Matrixin tuloa, toimintaelokuvat olivat hyvin pitkälti sitä, että toimintasankari syöksyy kahden pistoolin kanssa poikittain halki ilman ja samalla ampuu pahiksia niin pirusti. Yleensä aseiden tehoa on vielä liioiteltu niin, että vastustajat lentävät ilmassa taaksepäin metrikaupalla. Yksi tyylikkäimmistä tällaisista elokuvista on ysäsuosikkini Last Man Standing (1996). Se on myös yksi suosikki Bruce Willis-elokuvista herran kultakaudelta ennen, kun miehen ura lähti alamäkeen 2000 ja 2010-luvuilla. Bruce Willis teki monta loistavaa elokuvaa 80- ja 90-luvuilla ja tämä on yksi niistä, joita olen katsellut nuorena eniten. Se ei ole täydellinen elokuva, mutta se on e

  • Ensifiilikset: Tenet (2020)

      Kävin viime yönä katsomassa Christopher Nolanin uusimman elokuvan Tenetin leffateatterissa ja ajattelin kirjoittaa siitä muutaman sanan. Tenet (2020) Juoni lyhykäisyydessään: Protagonistin täytyy pelastaa maailma mielipuolisen miljonäärin suunnitelmalta tuhota se ja samalla pelastaa miljonäärin vaimo ja poika hullun kynsistä. Apuna hän pääsee käyttämään laitetta, joka kääntää ajan suunnan. Samaa laitetta käyttää myös pahis…. … Eli aikalailla Nolanin versio perus James Bond-juonesta. Ihan ensisekunteilla olin aivan tulessa, koska kuvauspaikkana ensimmäiselle kohtaukselle oli käytetty Tallinnassa sijaitsevaa Linnahallia, jossa juuri kaksi kuukautta siten itse kävin.  Muutenkin ka

  • Demolition Man (1993)

     Katselin pitkästä aikaa Stallonen Demoliton manin. Olen katsonut elokuvan useasti nuorempana. Sen ilmestyessä se oli yksi lempparileffoista. Muistikuvat olivat hieman synkästä ja rankasta tieteisleffasta, jossa on kumminkin jonkin verran keventävää huumoria. Muistin myös, että leffassa on brutaalia väkivältää. Nuorempana pidin tätä sellaisena “myöhempien aikojen”-Stallone elokuvana ja sisarleffana Judge Dreddille, miehen kasarituotannon ollessa sitä kulta aikaa. Nykyään, kun on taas tämä “ehtoo puolen”-Stallone kausi, on Demolition mankin siirtynyt lähemmäs sitä Stallonen kultakautta. Yllätyin elokuvan tulleen jo 1993. Muistin, että se olisi lähempänä 95-96 vuotta, k

  • Highlander – Kuolematon (1986)

    Amerikkalaissyntyinen Ranskalaisnäyttelijä Christopher Lambert on minun lemppari 90-luvun b-toimintaelokuvien näyttelijä, mutta on hän tehnyt joitakin A-luokan elokuviakin. Ainakin omasta mielestäni nämä tietyt elokuvat ovat parasta A-ryhmää. Tärkeimpänä nousee esille loistava kasariestetiikkaa huokuva ja  fantasiaelementtejä sisältävä synkkä Highlander, vuodelta 1986. Highlander – Kuolematon (1986) Elokuva kertoo Connor MacLeodista, kuolemattomasta ylämaalaisesta. Connor on vaeltanut vuosisatoja paikasta toiseen, välillä vaihtaen henkilöllisyyttään. Aikoinaan hänet häädettiin omasta skotlannin kylästään, kun kuolemattomuus tuli julki ja häntä pidettiin paholaisen liittolaisena. Nykyää

  • The Devil All the Time (2020)

     Netflixin uusin hypetetty lippulaivaelokuva yllättää kovalla näyttelijäkaartillaan! Kun sain kuun alussa tietooni, että tällainen on tulossa, laitoin muistutuksen ja katselin heti kun aika antoi periksi. Ja voi mahdoton minkälainen leffa olikaan kyseessä! Tämä ei todellakaan ole kaikille ja varsinkin alun hitaasti rakentuva juoni voi karkoittaa jonkin katsojan välittömästi pois leffan äärestä, mutta viimeiset 45 minuutti ovat sellaista tapahtumien sarjaa, että heikompaa hirvittää. Kyseessä on tietenkin uunituore The Devil All the Time (2020). Elokuvan on ohjannut Antonio Campos ja se perustuu vuoden 2011 hittikirjaan The Devil All the Time, jonka on kirjoittanut Donald Ray Pollock. The Devi

  • Batman – The Movie (1966)

     Katsoin eilen kansainvälistä Batman päivää (Batman day 19.9.) juhlistaakseni ensimmäisen Batman elokuvan, mitä maailmassa on tehty. Kyseessä on siis 60-luvun näyteltyyn Batman televisiosarjaan perustuva elokuva, jonka pääosassa seikkailevat legendaariset Adam West ja Burt Ward. Elokuva sijoittuu televisiosarjan ensimmäisen ja toisen kauden väliin. Henkilökohtaisesti sarja oli lapsena suosikkini, kunnes Tim Burtonin Batman elokuva tuli vuonna 1989 ja muutti käsitykseni siitä, mitä Batmanin tulee olla. Siksi vanha hupsu televisiosarja jäi vähemmälle suosiolle hakeutuessani synkempiin tarinoihin. Nyt vanhempana olen taas löytänyt sarjan arvon. Elokuvan on ohjannut Leslie H. Martinson. Batman &

Back to top button