Uutiset

Netflix menettänyt tilaajia ja pohtii mainoksien lisäämistä

Striimaussota alkaa näkyä alalla nyt kasvun hidastumisena.

Maailman suurin suoratoistoviihdepalvelu Netflix, jolla on 222 miljoonaa maksavaa jäsentä yli 190 maassa on julkaissut alkuvuoden huonon tuloksensa ja ennusteensa tulevasta. Ensimmäisen kvartaalin aikana se on menettänyt yli 200 000 tilaajaa suurimmilta osin katsojien lopettaessa tilauksiaan kasvavien kuukausimaksujen vuoksi.  Yhtiö ennustaa myös vuoden aikana menettävänsä kaksi miljoonaa lisää tilajaa. Tilaajamäärien laskun lisäksi suoratoistopalvelu listaa useita muita syitä tilaajien palvelun lopettamiseen ja huonoon tulokseen:

  1. Monella jo Netflix
  2.  salasanojen jakaminen kavereille
  3. nettiyhteyksien hintojen nousu
  4. kiristynyt kilpailu
  5. heikko talouskasvu
  6. inflaation kiihtyminen
  7. Venäjän hyökkäys Ukrainaan, ja
  8. koronapandemian vaikutukset.

Kohta neljä eli kiristynyt kilpailu on johtanut siihen, että Netflix on syytänyt rahaa ei pelkästään uuteen sisällöntuotantoon, mutta myös erilaisiin hankkeisiin – viimeisin oli yrityksen ilmoitus laajentaa tarjontaansa myös sarjoihin perustuviin peleihin. Viime maaliskuussa Netflix ilmoitti ostavansa suomalaisen Next Games mobiilipelitalon 62 miljoonalla eurolla ja tekevänsä siitä sen ydinpelistudionsa osana tulevaisuuden strategiaansa. Hankintapäätöksessä on järkeä, sillä Next Games tunnetaan Stranger Things: Puzzle Tales pelistään ja lisää Netflixin sisältöön perustuvaa peliä on jo tuotantoputkessa kuten Exploding Kittens peli.

Sijoittajien ja omistajien tyynnyttämiseksi yrityksen perustaja ja toimitusjohtaja Reed Hastings on ryhtynyt myös pyörtämään puheitaan mainoksien tuomisesta alustalle. Hastings kertoi sijoittajapuhelussa, että Netflix aikoo tarjota parin vuoden sisään huokeampaa, mainoksia sisältävää versiota palvelustaan. Tällä tavalla Netflix kulkee kilpailijansa Disneyn Hulu-alustan jalanjäljissä, jossa mainoksiin pohjautuva liiketoimintamalli on ollut varsin toimiva. Tämänkaltaiset puolustuspuheet eivät ole saaneet sijoittajia kuitenkaan vakuuttuneiksi ja Netflixin osakkeesta on sulanut tulosjulkistuksen yhteydessä neljännes.

Variety pohtii uutisartikkelissaan Netflixin 10-vuotisen yhtäjaksoisen kasvun pysähtymisen kielivän toimialan haasteista. Katsojien maksaessa useammasta suoratoistopalvelusta ja striimaussodan yltyessä yhä lisääntyvien toimijoiden tullessa markkinoille, toimialan liiketoiminnan matureetti taitaa olla käsillä. Vanhemmat suoratoistopalvelut kuten Netflix, Amazon, Disney menettävät ilmeisesti tilaajiaan uusille tulokkaille kuten Peacock, Paramount+ ja HBO Max.

On mielenkiintoista seurata, miten toimiala kehittyy ja miten Netflix ja muut suoratoistopalvelut jatkavat tilaajien houkuttelua palveluihinsa tulevan parin vuoden aikana ja jatkaako toimiala kasvua entisellään.

Lähteet: Helsingin Sanomat, Variety

Popcorn with Esko

Popcorn with Esko on leffoihin ja ainoa Suomessa elokuva-alaan keskittyvä podcast. Suosituinta sisältöä on ollut Finnkinon kanssa yhteistyössä teetetty Leffakulissien takana - podisarja, jossa haastateltavina elokuva-alan asiantuntijoita, elokuvantekijöitä ja ammattilaisia. Podcast on leffafaneille ja normaalien leffa-arvosteluiden lisäksi keskustellaan leffa-alan uutisista ja kehittymisestä. Haastateltavina olleet Filmikamari Oy:n toimitusjohtaja Tero Koistinen, elokuvateatteriliiton pj Aku Jaakkola, ohjaajat Dome Karukoski, Tuukka Temonen, näyttelijä/juontaja Roope Salminen, Apfi ry:n kv asioiden päällikkö Anni Wessman sekä näyttelijä Martti Suosaloa ja ohjaaja Virpi Suutari.

Aiheeseen liittyvää

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button