Blogit

Riefenstahl (2024)

Riefenstahl (Saksa)
Ohjaus: Andres Veiel
Esiintyjät: Leni Riefenstahl, Horst Kettner, Albert Speer
Kesto: 115 min.
Ikäraja: K-7

Kävin viime viikolla Espoo Cinéssä katsomassa Andres Veielen ohjaaman dokumentin saksalaisesta elokuvapersoonasta Leni Riefenstahlista (1902-2003). Elokuva esitettiin Kino Tapiolassa ja voit lukea lisää kyseisestä elokuvaviikostani täällä.

Riefensthal (2024) -elokuvan mainosjuliste.

Leni Riefenstahl oli monin tavoin uraauurtava näyttelijä ja elokuvantekijä, joka vaikutti erityisesti natsi-Saksan aikana. Tähän edellä olevaan virkkeeseen kiteytyy keskeisin dilemma: Riefenstahl toisaalta innovoi ja kehitti elokuvaa taidemuotona, mutta teki sen natsi-ideologian siipien suojissa.

Toisen maailmansodan jälkeen Riefenstahl pidätettiin, mutta häntä ei tuomittu sotarikoksista. Hänen kuitenkin todettiin olleen eräänlainen natsi-Saksan henkinen kanssamatkustaja. Hän itse kiisti jyrkästi tienneensä esimerkiksi keskitysleirien kauheuksista. Väitettä voi olla vaikea uskoa, koska Riefenstahl oli läheisissä väleissä natsi-Saksan johdon, kuten Adolf Hitlerin kanssa.

Näitä totuuden eri vaihtoehtoja tuodaan Andres Veielin dokumentissa monipuolisesti ja ansiokkaasti esiin. Katsojalle jätetään kuitenkin lopulta vastuu tehdä omat päätelmänsä. Dokumentissa nähtävissä haastatteluissa Riefenstahl puhuu itsestään taiteilijana ja elokuvantekijänä, joka ei halunnut ottaa kantaa poliittisiin asioihin.

Olen kirjoittanut aiemmin blogissa elokuvasta Tahdon riemuvoitto (1935), jonka näin Orionissa vuonna 2006. Tässä elokuvassa Riefenstahl kuvasi NSDAP:n puoluekokousta Nürnbergissa vuonna 1934. On selvää, että elokuvantekijä tukee kuvaamaansa aatetta. Toinen kysymys on kuinka pitkälle.

Tahdon riemuvoiton ohella Riefenstahlin toinen tunnettu teos on Olympia vuodelta 1938. Elokuvaa voi luonnehtia dokumentaariseksi propagandaelokuvaksi, jota kuvattiin Berliinin kesäolympialaisissa 1936. Tässäkin elokuvassa on teknisiä innovaatioita, joita näemme urheilukisoissa edelleen, esim. juoksijoiden rinnalla liikkuvat kamerat. Dokumenttiin on poimittu kisoista kohtauksia, joissa myös suomalaiset urheilijat ovat näkyvästi esillä.

Sodan jälkeen Riefenstahl jatkoi työtään, mutta ei niin vaikuttavalla tavalla kuin aiemmin. Yksi jälkikauden ohjauksista oli samannimiseen oopperaan perustuva Tiefland (1954), joka herätti jälkikäteen kohun, koska väitettiin, että vuosina 1940-1944 kuvatussa elokuvassa oli käytetty statisteina aikuisia ja lapsia, jotka myöhemmin päätyivät natsien keskitysleireille. Riefenstahl kielsi jälleen tiukasti tienneensä asiasta.

Uransa loppupuolella Riefenstahl teki tutkimusmatkoja Sudaniin, jossa hän valokuvasi puolisonsa Horst Kettnerin kanssa nuba-kansaan kuuluvia ihmisiä. Näistä matkoista syntyi kaksi valokuvakirjaa.

Dokumenttielokuva Riefenstahl herättää paljon kysymyksiä. Mitä Leni Riefenstahlista pitäisi ajatella? Voiko taiteen ja todellisen maailman tapahtumia ja tekoja erottaa toisistaan? Nämä ovat vaikeita kysymyksiä.

Lisätietoa elokuvasta:
Letterboxd / IMDb / Espoo Ciné

The post Riefenstahl (2024) first appeared on Eilen elokuvissa.

Eilen elokuvissa

Eilen elokuvissa on vuodesta 2005 saakka toiminut blogi, jossa kirjoitan viimeksi näkemistäni elokuvista. Olen rehellinen elokuvanharrastaja, jolle kirjoittaminen avaa uuden oven seitsemänteen taiteeseen. - Henrik

Aiheeseen liittyvää

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button