Blogit

Nurenberg UHD 4K

Nyt on pakko olla rehellinen ja kirjoittaa hieman tuntemuksia mitä liittyy etenkin tähän blogiin kirjoittamiseen. Sen jälkeen kun tuhat päivitystä tuli blogiin täyteen, olen paljoin miettinyt tämän blogin tarkoitusta ja ylipäätään siis sitä, että onko tässä enää mitään järkeä. Tästä varmasti kertoo paljon myös esimerkiksi se, että tämä Nuremberg leffa tuli katsottua jo kauan aikaa sitten ja silti olen kirjoittamassa siitä vasta nyt. Toisaalta olenko edes siitä kirjoittamassa, koska enhän mä siitä enää juurikaan mitään edes muista. Tai no muistan sen, että oli kyllä todella hyvä leffa, jopa niin hyvä, että mietin sen uudelleen katsomista ihan vaan sen vuoksi, että olisin saanut paremman raportin aikaiseksi tänne blogiin. No, mutta leffa on kuitenkin nähnyt, joten koitetaan nyt jotain saada siitäkin kirjoitettua.

Palataan vielä kuitenkin hetkeksi alkuun, ennen kuin mennään itse leffaan. Blogin kirjoittaminen on tosiaan viimeaikoina tuntunut aika raskaalta, isolta osalta varmasti sen vuoksi, että Youtuben tekeminen on enemmänkin vienyt mennessään. Siellä kävijämäärät kasvavat tasaisesti, tässä blogissa on pyöritty samoissa jo aika pitkään. Onko jopa hieman niin, että luetun blogin aika vaan alkaa jääväämättä olla menossa ohi, ja ihmisten mielenkiinnon vie aina vain enemmän digitaalinen materiaali, kun podcastit ja videot. Joka tapauksessa lukijamäärät täällä eivät vain ole kasvaneet vaikka tätä on pitkään tehnyt, jotenkin omatkin jutut ja etenkin arvostelut ovat alkaneet kiertää samaa rataa. Nythän olisi juttua taas huoneen rakentelusta vaikka kuinka paljon, mutta jotenkin se vaan tuntuu niin paljon rankemmalta kirjoittaa tänne kuin tehdä videota. Onhan tämä blogi muutenkin tässä jo pitkään pyörinyt vähän sillä tavalla, että tekstejä on ollut tallessa ja niitä on sitten tullut tiputeltua aina tasaisin väliajoin, jotta tämä on pysynyt hengissä. En tiedä onko välittynyt lukijoille, mutta ajankohtaisia kirjoituksia on tullut enää lähinnä vain leffassa nähdyistä leffoista, eikä niitäkään niin kovin paljon ole tullut muksun synnyttyä syksyllä. Nytkin kirjoituksia on useampia odottamassa, toisaalta ne ehkä hieman vähempiarvoisia dokumentteja ja sarjoja lähinnä. Saapa nähdä miten tässä lopulta käy.

No, nyt sitä muutakin juttua riittäisi, eli projekti leffahuoneen katon kanssa jatkuu ja osittain myös laajenee. Tai no, en nyt välttämättä vielä tässä kohtaa sanoisi, että projekti laajenee, mutta pientä päivitystä ja ongelmakohtien korjaamista tulee tässä samalla toki tehtyä. Katon tilanne on tällä hetkellä se, että sisällä tehdyt työt ovat käytännössä valmiit, hieman vielä odottelen sähkäriä, että viimeiset kattolevyt saadaan takaisin paikoilleen, mutta muuten alkaa olla valmista. Tähtitaivas on valmis ja katossa, samoin sitä ympäröivä ”skyline diffuser”. Nyt vaan hieman ongelmana on se, että näiden DIY Soundgroupin kaiutin osion saapuminen hieman viivästyy, eli rahtifirmasta juuri saadun tiedon mukaan, heinäkuun aluksi luvattu kontti saapuukin vasta heinäkuun puolen välin jälkeen, oli osia pitää vielä hieman odottaa, että tuon kaaren saa laitettua valmiiksi. Toisin sanoen siin, kaikki alkaa nyt olla valmiina kaiuttimet sisältävää kaarta lukuunottamatta. Katon asentaminen itsessään oli aikamoinen urakka ja pieniä ihmeitä piti taas tehdä, että tuo sinne kattoon asti saatiin. Tämän jälkeen tuli kokeilua hieman jo kaaria paikoilleen, joka taas johti siihen, että kattoa piti vielä hieman muokata, jotta kaikki saadaan sopimaan järkevästi. Tästä taas paripäivää lisää töitä, mutta mitäpä sillä tässä vaiheessa niin enää merkitystä kun valmista ei kuitenkaan vielä saada. Sen verran voin kutenkin jos varmasti sanoa, että ulkonäöllisesti huoneesta on tulossa todella valtava päivitys. Aikaisemmin täysin musta huone saa nyt hieman myös väriä ympärilleen, joka siis tarkoittaa tässä tapauksessa lähinnä akustointiin liittyvää lisäväriä. Seinät ovat edelleen mustinta mustaa mitä normaalista rautakaupasta löytyy. Siihen muuten löytyi taas uusi mielenkiintoinen tuote, Tikkurila Mute nimeltään. Eli kaikki seinät tuli vielä maalattua uudelleen, samalla kun kattokin sai uuden pinnan. Niin, ja sen verran ilman kattokaiuttimia ja mitään kalibrointeja tuli ääniäkin testattua, että tästä on tulossa ihan huikea päivitys. Huone tuntuu nyt jo paljon isommalta ja avarammalta, eli se pieni ahdas tunkkaisuus saa nyt kyytiä.

Odotellessa on nyt sitten vielä hieman aikaa tehdä pieniä muita päivyksiä, ja ennen kaikkea seuraavaksi on tarkoitus puuhastella hieman akustiikan parissa. Näitä kannattaa käydä kuikuilemassa Youtuben puolella, jossa kaikki vielä kattavammin esillä. Niin, ja tietysti uusimmat päivitykset aina löytyy toki instasta. Mielenkiintoisia aikoja joka tapauksessa siis eletään ja uusia leffojankin on jo aika monta odottamassa uuden päivityksen valmistumista. Yksi näistä odottavista leffoista muuten saattaa saada ensi-iltansa jo aikaiseminkin, nimittäin tuli tuossa hankittua Avatar Fire and Ash 3D muodossa, ja siinä äänet ovat muutenkin vain 7.1 tasoa, joten kunhan nyt saadaan kalibroinnit ja muut kuntoon niin pitääkin pistää se ainakin tulille.

Mutta mites sitten se Nuremberg? No ensinnäkin todella hyvä leffa, jonka tosiaan voisi kyllä katsoa myös uudelleen. Russel Crowe on leffassa ihan loistava, mutta eipä tämä itselleni paljon aina ajatuksia herättävä Rami Malek:kaan yhtään sen heikommaksi tässä jää. Kyllähän nämä toisen maailman sodan aikaiset tarinat kaikessa kauheudessaan aina ovat kiinnostaneet, miksi ei siis tämäkin. Leffa käy lähinnä siis läpi valmistautumista, ehkä maailman historia suurimpaan ja tunnetuimpaan oikeudenkäyntiin, jossa syytettynä on natsisaksan kakkosmies Herman Göring. Russel Growe on tässä roolissa ihan loistava samalla kun Rami Malek yrittää ymmärtää kaikkea. Jännitystä, psykologiaa ja paljon käänteitä sisältävä leffa kestaa sen kaksi ja puoli tuntia, mutta kaikki siitä on sen arvoista. Tosin, äänet nyt tässä on vaan tällä kertaa 5.1:stä, mutta eipä anneta sen häiritä, ei tässä kuitenkaan mistään toiminta leffasta ole kyse. Joten tämänhän voisi vaikka katsoa myös uudelleen ennen kuin uuden atmokset saadaan kiinni!

Lähde: Leffafriikki.com

 

Leffafriikki

Leffateatteriharrastukseen keskittyvät blogi, ei vain perinteisiä leffa-arvosteluja, vaan enemmänkin rakenteluun, ääniin, kuvaan, ja muuhunkin liittyvää asiaa!

Aiheeseen liittyvää

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Vilkaise myös
Close
Back to top button