Disney ulkoistaa kotiviihdejaostonsa Sonylle

Disney ulkoistaa merkittävän osan kotiviihdejaostostaan Sony Pictures Entertainmentille, joka tulee valmistamaan, jakamaan ja markkinoimaan Disney DVD- ja Blu-ray-levyjä sekä muita fyysisiä medioita.
Sony hoitaa kaikkien Disneyn uusien julkaisujen ja kataloginimikkeiden markkinoinnin, myynnin ja jakelun fyysisessä muodossa Yhdysvalloissa ja Kanadassa, kun taas Disney keskittyy digitaalisen median hallintaan.
Disney saattaa arvioida irtisanomisten tarvetta fyysisen median jaoston siirron yhteydessä Sonylle, mutta tarkkaa tietoa ei ole saatavilla.
Disney uskoo, että lisensointimalli mahdollistaa elokuvien ja TV-ohjelmien tarjoamisen fyysisessä muodossa ja kysynnän tehokkaamman vastaamisen.
Fyysisten levyjen myynti on ollut laskussa, eikä toipumisen merkkejä ole nähtävissä streaming-palveluiden suosion kasvaessa. Vuoden 2023 ensimmäisellä puoliskolla fyysisen median myynti laski 28% Yhdysvalloissa.
Yhdysvaltalainen kulutuselektroniikan jälleenmyyjä Best Buy lopetti DVD- ja Blu-ray-levyjen myynnin vuoden 2024 alussa, seuraten Netflixin päätöstä lopettaa DVD-postituspalvelun. Walmart, Amazon ja Redbox ovat jäljellä olevia suuria jälleenmyyjiä Disney-elokuvien fyysisille kopioille.
Tämä siirto filmiteollisuudessa heijastaa merkittävää muutosta siinä, miten studiot lähestyvät fyysisten medioiden myyntiä ja jakelua, samalla kun digitaalisen sisällön kulutus jatkaa kasvuaan. Se kertoo myös yritysten valmiudesta sopeutua muuttuviin markkinatilanteisiin tehostamalla resurssejaan ja keskittymällä vahvuuksiinsa.
Disney hallinnoi edelleen omaa digitaalista mediaansa, kuten maksullista video-on-demand-palvelua. Vaikka fyysisen median myynti on laskenut pitkään, tämä siirto mahdollistaa Disneyn kykyä vastata kuluttajakysyntään tehokkaammin fyysisten jälleenmyyjien kautta.
Alkuperäinen uutinen: VARIETY