Netflix suunnittelee lanseeravansa halvemman mainoksilla tuetun palvelun vuonna 2023
Erilaisia palveluja testataan jo eri markkinoilla
Tilaajakadosta kärsivä Netflix aikoo epävarmassa taloudellisessa tilanteessaan varmistamaan liikevaihtonsa kasvua erilaisilla palveluun liittyvillä muutoksilla. Se on jo jonkin aikaa pyrkinyt uusin asein taklaamaan tilejä, jotka ovat useamman talouden käytössä samanaikaisesti. Uusi ratkaisu toimii siten, että tilaajan on maksettava lisähintaa tilauksestaan, mikäli hän katsoo suoratoistopalvelun sisältöjä television tai televisioon liitetyn laitteen kautta oman kodin ulkopuolella yli kahden viikon ajan. Tätä uutta ominaisuutta Netflix kokeilee Argentiinassa, El Salvadorissa, Guatemalassa, Hondurasissa sekä Dominikaanisessa tasavallassa. Lisäkodeista on näissä maissa – Argentiina poisluettuna – joutunut maksamaan noin kolmen euron suuruisen lisähinnan.
Toisen kvartaalin tulosjulkistuksessa Netflix ilmoitti myös aloittavansa uuden mainostuetun palvelun testaamisen muutamilla testimarkkinoilla – samalla suoratoistopalvelujätti lupasi myös kompensoivansa tilaajien hintaa alennettulla kuukausihinnalla. Palvelu on saanut paljon kritiikkiä hintojen noususta ja onkin menettänyt tilaajia. Ei kuitenkaan niin paljon kuin samassa julkistuksessa povattiin. Sen sijaan, että yritys ennakoi menettävänsä yli kaksi miljoonaa tilaajaa globaalisti, niin on se menettänyt pahimmillaan vain 970 000 tilaajaa.
Netflix on tehnyt Microsoftin kanssa sopimuksen mainoslevityksestään. Tämä tarkoittaa, että Microsoft tulee jatkossa myymään Netflixin mainostilan mainostajille. Yrityksen talousjohtaja Spencer Neumann kertoo, että aikomuksena on rakentaa lineaarista televisiota parempi mainoskokemus katsojille ja tehokkaampi alusta mainostajille. Nämä toimenpiteet ovat luoneet uskoa sijoittajissa ja yleinen uskomus onkin, että tilaajamäärät eivät tästä pienene ja yritys onnistuu näillä uusilla palveluominaisuuksilla kasvattamaan liikevaihtoansa.