Tänä kesänä 29.6. Suomessa ensi-iltaan tullut viides osa yksi kenties yksi menestyvimmistä animaatioelokuvasarjasta jatkuu tarinalla siitä, miten maailman mahtavin superroisto tapasi apulaisensa kätyrit, loi elokuvamaailman ilkimysmäisimmän joukkion ja otti yhteen hurjista hurjimman rikollismahdin kanssa. Kyseessä on tietenkin elokuva Kätyrit: Grun tarina. Nyt tämä animaatio on herättänyt maailmalla aivan uuden ilmiön, jossa teinilaumat käyvät elokuvissa katsomassa uutta elokuvaa muodollisesti tummaan siistiin pukuun pukeutuneena. Muutama banaanikin povitaskuissa on eksynyt rekvisiitaksi.
Alkunsa ilmiö on saanut lyhytvideopalvelu Tiktokissa trendaavasta sisällöstä, jossa leviävillä videoilla näkyy joukoittain nuoria miehiä, jotka menevät isoin joukoin elokuvateatteriin ja käyttäytyvät kuten Itse Ilkimys -elokuvien hahmo Gru tai kätyrit. Osassa videoista on jo miljoonia tykkäyksiä ja ne leviävät sosiaalisessa mediassa kulovalkean tavoin, mikä on tietenkin villinnyt trendiä lisää. Trendiä on kutsuttu sosiaalisessa mediassa nimellä ”gentleminions”. Trendin nimi on englanniksi yhdistelmä sanaa ”gentleman” ja ”minions”, eli suomeksi herrasmies ja kätyrit.
Suomessakin on tätä trendiä hieman nähty, toteaa Finnkinon myyntijohtaja Hannele Wolf-Mannila.
– Tällaisia kymmenen, parinkymmenen hengen porukoita on nähty Finnkinon teattereissa ympäri Suomea, Oulussa saakka.
Mutta erityisesti trendi leviää Yhdysvalloissa ja Briteissä, joissa BBC:n mukaan tiedossa on tapauksia, joissa meno on äitynyt villiksi. Nuoriso on metelöinyt ja heitellyt tavaroita, mikä on saanut osan lapsiperheistä jättämään leffakokemuksen kesken.
– Ne ovat olleet sydäntäsärkeviä tilanteita. Perheitä on poistunut teatterista ennen esityksen alkua, ja pienillä lapsilla on ollut itku silmässä, Mallard Cineman johtaja Daniel Phillips-Smith totesi BBC:lle.
Wolf-Mannilan mukaan Finnkinon näytöksissä on annettu aplodeja, mutta sen kummempaa häiriötä teiniporukat eivät ole aiheuttaneet. Kaiken lisäksi Finnkino näyttää elokuvasta Suomessa kahta versiota, suomeksi dubattua ja tekstitettyä. Puvut päällä käydään katsomassa tekstitettyä versiota, kun taas perheen pienimmät viihtyvät dubatuissa näytöksissä, Wolf-Mannila toteaa. Eri ikäiset yleisöt viihtyvät siis lähtökohtaisesti eri näytöksissä.
Tämä Suomen kultuurinen ilmiö selittää osittain, miksi kotimaisissa elokuvateattereissa tästä ei ole aiheuttanut ristiriitoja, kun taas Briteissä on päädytty jopa kieltämään trendiä seuraavia yleisöjä osallistumasta elokuvanäytöksiin meluamisen ja sotkemisen pelossa.
Mallard Cineman johtajan mukaan tilanne on johtanut tulonmenetyksiin, kun häiriöistä kärsivät ovat vaatineet rahojaan takaisin. Toisaalta Kätyrit: Grun tarina on rikkonut myyntiennätyksiä. Maailmanlaajuisesti elokuva on kerännyt yli miljardin euron lipputulot, ja Suomessakin se oli viikonlopun ylivoimaisesti katsotuin elokuva vajaalla 30 000 katsojallaan. Viime keskiviikkona ensi-iltansa saaneen elokuvan on nähnyt Suomessa yhteensä jo reilut 50 000 ihmistä.
Ei ihme, että elokuvan tuotantoyhtiö (Suomessa Finnkino levitys) on tilanteesta mielissään. Se antoi teineille täyden tukensa Twitterissä.
– Kaikille, jotka tulevat katsomaan Kätyreitä puvut päällä: näemme teidät, ja rakastamme teitä.
Finnkinon elokuvan yhteenvedossa sanotaan, että Kätyrit: Grun tarina “sisältää enemmän päätähuimaavaa toimintaa kuin yksikään toinen Illumination-elokuva, ja elokuvasarjan huisi huumori jyllää jälleen.” On Disco Donnaa, ruotsalainen rullaluistelumestari Svedunaattori, Saksi-Jean, mestari Chow sekä monen monta muuta hahmoa, jotka villitsevät yleisöjä ja saavat ne palaamaan kerta toisensa jälkeen takaisin elokuvateattereihin.
Kysymys kuuluukin, että onko tässä meemikulttuurin uusi uhri/trendi? Sukupolvi-Z eng. “Gen-Z” on onni onnettomuudessa synnyttänyt sosiaalisessa mediassa uuden ilmiön, joka oikeastaan on pelastamassa perheleffojen katselua maailmalla vai onko se perustavanlaatuisesti muuttumassa kun lapsista kasvaa nuoria?
Tästä voidaan olla monta mieltä, mutta se on selvää, että ilman tätä ilmiötä viiden vuoden odotus ja koronan jälkeinen aika on saanut pelastajansa Kätyrit-elokuvasta aiheutuneesta ilmiöstä – eli kiitos nuoret?
Perhe-elokuvien tulevaisuus onkin periaatteessa tiettyjen elokuvasarjojen varassa. Suomessakin vain Risto Räppääjä sarja on päässyt yli satojen tuhansien katsojalukuihin, samoihin kuin viimeksi 2017 Itse Ilkimys 3 elokuva tuotti maailmanlaajuisesti yli miljardin dollarin lipputulot ja sai Suomessa elokuvateattereissa 330 000 katsojaa, mikä tekee siitä yhden katsotuimmista animaatioelokuvista Suomessa. Vuonna 2018 toiseksi eniten katsojia on keräsi Kätyrit-animaatio 402 000 kävijällä. Kolmanneksi katsotuin sinä vuonna oli kotimainen Risto Räppääjä ja Sevillan saituri, jolla oli yhteensä 314 000 kävijää.
Perheiden elokuvateatterikokemus on muuttunut koronavuosien myötä. Suoratoistopalveluiden yleistyessä on helppoa jäädä kotisohvalle ja ei välttämättä hennota neljän tai viiden hengen perheissä maksaa elokuvateatterikokemuksesta yli 100 euroa. Elokuvaohjaaja Tuukka Temonen keskustelee tästä muutoksesta
Popcorn with Esko podcast-jaksossa ja kertoo mietteensä – kuuntele
tästä. On siis vielä nähtävissä, josko animaatiot ja perhe-elokuvat onnistuvat pääsemään takaisin elokuvateatterisuosioon, siihen entiseen loistoonsa, josta ne aikaisempina vuosina ovat nauttineet.
Edellinen elokuva Lightyear, jossa kerrotaan tutun lelun esikuvana toimineen avaruusrangeri Buzz Lightyearin taustatarina, ei ole vastaavanlaista vastaanottoa saanut ja Kätyrit: Gru tarina elokuvaan verrattuna sai se vain vähän alle puolet ensi-iltaviikonlopun kävijämääristä. Sitä on suorastaan sanottu flopiksi ja mediassa kiertää erinäisiä huhuja syistä elokuvan epäonnistumiseen esim. Tim Allen ei ollutkaan Buzzin äänenä vaan Chris Evans, jonka vuoksi sen ei onnistunut saamaan oikeaa fanikuntaa liikkeelle.
Perhe-elokuvien valtakausi on hieman hätää kärsimässä ja seuraavista ensi-illoista on vaikea sanoa. Netflix ei ole kommentoinut sen perhe-elokuvien menetystä, mutta keskittyykin elokuvien lisäksi myös valtavaan perhesarjojen tuotantoon, joka osittain varmasti lisää katsoja/tilaajamääriä. Nyt Netflixissä uusimpana lapsien elokuvana The Sea Beast. Suoratoistopalvelut vielä testailevat hybridimallia, jossa jotkut ‘pienemmät’ elokuvat julkaistaan suoraan palvelussa kun taas ‘isommat’ potentiaalisesti rahakkaammat ja elinkaareltaan tuottavammat elokuvat julkaistaan myös 45 julkaisuikkunaan elokuvateattereihin (Trolls World Tour, Mulan, Raya the Last Dragon yms.) Seuraavista eri levittäjien ensi-illoista on vaikeampi sanoa menestyksestä paljoa:
Mitään suurempia elokuvasarjoja perhe-elokuvien saralla ei tänä vuonna ole nähtävissä. Paws of Fury: The Legend of Hank jatkaa Lemmikkien salainen elämä-tyylistä tarinaa, joka kuuluu sen laajennettuun supersankarilemmikkien universumiin. Puss in Boots: The Last Wish eli Shrek elokuvamaailmaan sijoittuva konsepti voi ehkä jotenkin tuoda porukkaa takaisin elokuvateattereihin, mutta ennen kuin Kätyrit-franchise tai Frozen 2, joka keräsi Suomessa viimeksi yli 533 000 katsojaa teattereihin, niin aika rankat ajat ovat tiedossa animaatioille ja perhe-elokuville. Reese Witherspoon mainitsi viime maanantaina Jim Fallonin talkshowssa, että Frozen 3 on ehkä tulossa.
I would like to officially announce, with zero authority, Frozen 3,” – “Please bear in mind I did say ‘zero authority,’ ’cause I can’t [actually announce it]. I can’t do that — I’m not in charge.” So no official announcement then.
Eli seuraavaa blockbuster animaatiota, elokuvasarjaa tai trendiä odotellessa kenties uusi kasvava sukupolvi onnistuu synnyttämään uusia trendiaaltoja tulevista elokuvista mikäli niille on syntynyt jonkinlainen kulttuurillinen Zeitgeist-ikonisuus, joka maailman joka kolkassa tunnistetaan.
Lisätietoa elokuvasta – Kätyrit: Grun tarina on tehty elokuvasarjan alkuperäisten luojien luotsaamana. Sen on tuottanut visionäärinen Illuminationin perustaja ja johtaja Chris Meledandri sekä hänen pitkäaikaiset yhteistyökumppaninsa Janet Healy ja Chris Renaud. Sen on ohjannut elokuvasarjan pariin palannut elokuvantekijä Kyle Balda (Itse ilkimys 3, Kätyrit), apulaisohjaajina Brad Ableson (Simpsonit) ja Jonathan del Val (Lemmikkien salainen elämä -elokuvat). Kätyreiden äänirooleissa kuullaan ikoninen Pierre Coffin, ja huikean 70-luvun soundtrackin on tuottanut Grammy-palkittu musiikkituottajalegenda Jack Antonoff.