Babylon A.D. (Extended Cut, 2008)
Babylon A.D. kuuluu niihin unohdettuihin tieteiselokuviin, joita ei pidetä edes kovin hyvänä yleisesti. Silti olen katsonut sen 12 vuoden olemassaolon aikana muutaman kerran. Jokin siinä on aina kiehtonut. Varsinkin 12-vuotta nuorenpana elokuva oli kiinnostava. Pitch Black oli esitellyt Vin Dieselin mainiona scifi-antisankarina ja Babylon A.D:n maailma muistutti etäisesti lemppariani Blade Runenneria. Ehkä se on se hieno maailma, tai se hukattu potentiaali. On mukava pähkäillä pitkin elokuvaa, että kuinka pienillä muutoksilla siitä saisi mainion pläjäyksen. Itseasiassa leffan alkupuolisko onkin vallan viihdyttävä ja vasta leffan loppuosa lässähtää. Viime katselu kerrasta on aikaa, mutta kun huomasin, että elokuva nauttii eräänlaisesta kulttisuosiosta yhdessä facebookin cyberpunk-ryhmässä, niin päätin antaa sille vielä yhden katselukerran lisää ja tutkailla, että onko se sittenkin mainettaan parempi ja mikä siinä lopulta mättää. Elokuvasta on olemassa teatteri versio, extented cut ja erittäin harvinainen director's cut, jota on miltei mahdoton saada käsiin. Alkuperäisestä versiosta studio käski leikata monia kymmeniä minuutteja pois, jotta se kelpaisi elokuvateattereihin heidän mielestään. Tästä ohjaaja oli näreissään ja haukkui koko studion (tästä lisää making of dokumentissa). Katsoin siis tällä kerta tuon extented cutin, jota on pidetty teatteriversiota parempana.
Babylon A.D. (Extended Cut, 2008)
Tulevaisuudessa maailma on totaalisessa kaaoksessa. Palkkasoturi ja salakuljettaja Hugo Toorop (Diesel) saa vanhalta ystävältään, venäläiseltä mafiapomo Gorskyltä (Depardieu) tehtävän viedä nuori nainen Aurora (Thierry) ja hänen kasvatti-äitinsä Rebeka (Yeoh) turvallisesti Amerikkaan.
Kaksi ensimmäistä kolmannesta elokuvasta ovat oikein toimivia, mutta loppu suoraviivaistaa monimutkaisen juonen ja hätiköi maaliin. Loppu onkin aika antiklimaattinen. Siksi olisi hienoa joskus nähdä se alkuperäinen ohjaajan versio, jota ei ole leikelty torsoksi. Tämä versio on aivan liian lyhyt kertoakseen tarinaa kunnolla. Esim. elokuvan loppukliimaksin jälkeen tulee vielä pitkä litanja juonipaljastuksia, joita katsoja ei jaksa enää ottaa vastaan, koska tilanne on jo ohi. Siksi uudelleen leikkaus olisi paikallaan. Ongelma on siinä, että Kassowits olisi halunnut tehdä fiksun, Blade Runneria muistuttavan elokuvan, mutta studion mielenkiinto oli Dieselin XXX-elokuvassa ja sen kaltaisessa matalaotsaisessa action-tuotteessa.
Vin Diesel sopii välinpitämättömän isokokoisen antisankarin rooliinsa vallan mainiosti. Tämä taitaakin olla ensimmäisen Riddick-elokuvan jälkeen paras Vin Diesel-rooli, minkä olen nähnyt. Dieseliä oli kaavailtu Hitman elokuvaan Hitmaniksi, mutta hän valitsi kumminkin Babylon A.D:n. Ranskalainen Gérard Depardieu on aina mainio kaikissa rooleissaan, kuten myös tässä. Mélanie Thierry esittää naivia Auroraa, joka ei ymmärrä maailman kauheuksia ja kokee ne kuin lapsen silmin. Se on välillä vähän rasittavaa katsottavaa. Michelle Yeoh on Sisar Rebekana ihan ok. Myös Mark Strong on mukana venäläisenä kählärinä.
Visuaalisesti elokuva on komea ja täynnä mielenkiintoisia ympäristöjä. Dystooppinen venäjä ja neo-noir genreä edustava new york ovat komean näköistä katseltavaa. Sukellusvene-kohtaus on yksi hienoimmista kohtauksista kaikessa traagisuudessaan ja se onkin ainut kohta, jota studio ei ole ollenkaan leikannut. Sitä seuraava moottorikelkkakohtaus kaikessa James Bondimaisuudessaan taas tuntuu epäsopivalta ja turhalta actionpiissiltä leffaan. Siinä on sitä xxx leffan haukuisuutta. Vaikka tässä ollaankin tulevaisuudessa, on elokuva melko maanläheinen ja lähellä meidän aikaamme. Elokuvassa on kyllä mukana mm. keinotekoisia tiikereitä, mikä on selvä lainaus Blade Runnerin maailmasta. Ja tietenkin kybernetiikkaa.
Elokuvan kuvauspaikkoina toimi mm. Tsekit, islanti, Norja ja Ruotsi.
Elokuva perustuu ranskalaisen kirjailijan Maurice G. Dantecin kirjaan Babylon babies.
Moni ei tiedä, että elokuva on tarinaltaan tavallaan jatko-osa ranskalaiselle rikoselokuvalle The Red Siren (2002). Red Siren perustuu myös Dantecin kirjaan ja molemmissa elokuvissa seikkailee Hugo Toorop antagonistina, tosin eri näyttelijöillä. Red Siren kertoo Tooropin aiemmista tapahtumista ennen Babylon A.D:ta. Jännä fakta että Asia Argento näyttelee Red sirenin lisäksi myös XXX elokuvassa, jossa Vin Diesel on pääosassa. Molemma elokuvat Red siren ja XXX myös alkavat Rammsteinin musiikilla, muuten ne ovat aivan eri maailmoista.
Making of dokumentti “Fucking Kassovitz – Making of Babylon AD” on mainio dokkari elokuvan teosta ja sen vaikeuksista. Ohjaaja Mathieu Kassovitz on kutsunut elokuvaansa yhdistelmäksi typeryyttä ja väkivaltaa. Kassovitzin mukaan elokuvastudio 20th Century Fox tuhosi elokuvan jo sen kuvausvaiheessa niin ettei yksikään kohtaus ole kässärin mukainen. Hän on sanonut, että kenenkään ei tulisi nähdä elokuvaa ikinä. “I am not a Ridley Scott. I am fucking Kassowitz!”
Ääni sunnittelu elokuvassa on hyvä. Esim. iskut tuntuvat luissa ja ytimissä. Myös musiikit ovat onnistuneita. Scoresta vastaa islantilainen Atli Örvarsson, kun taas muista musiikeista vastaa kollaboraatio Achozen. Achozen pitää sisällään System of a Downin basistin Shavo Odadjianin, Wu-tang Räppäri RZA:n ja Kinetic 9:n.
Elokuva on tavallaan vakavamielinen ja ryppyotsainen versio Luc Bessonin Fifth Elementistä. Se myös lainaa hieman kuvastoa Blade Runnerin kaltaisilta elokuvilta. Vaikka juoni on pohjimmiltaan simppeli, on elokuva sivujuonineen hieman sekava ja siksi se vaatii useita katselukertoja avautuakseen täysin, mutta harva siihen touhuun lähtee, jos ei leffa ole napannut ensimmäiselläkään kerralla yhtään. itse henkilökohtaisesti olen aina sen verran viihtynyt elokuvan parissa, että olen vuosien taukojen jälkeen jaksanut sen aina uudelleen laittaa pyörimään. Ymmärrän kyllä, että useimmat ihmiset eivät näin tee, mutta itselleni näissä dystooppisissa cyberpunkahtavissa leffoissa on aina jonkin verran viihdearvoa, eikä tämä ole siinä genressä ollenkaan huonoimmassa päässä. Kirjan suosittelen lukemaan, jos pidät tieteiskirjallisuudesta. Tai katsokaa vaikka uusin Blade Runner 2049 uudelleen.
– Kai Kumpulainen 22.10.2020
Elokuvan Steelbook Blu-ray julkaisu.
Alkuperäinen artikkeli löytyy täältä